به سایت انجمن فیزیوتراپی ایران خوش آمدید...

امروز چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳     | ساعت ۱۰:۱۰
flag
صفحه اصلی  >  نامه انجمن به معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص اصلاحات پیشنهادی کتاب تعرفه
نامه انجمن به معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص اصلاحات پیشنهادی کتاب تعرفه نامه انجمن به معاونت درمان وزارت بهداشت در خصوص اصلاحات پیشنهادی کتاب تعرفه (تعداد بازدید : 6499)



بسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمد حاجی آقا جانی
معاونت محترم درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

سلام عليكم
احتراماً در ابتدا لازم می دانم مراتب سپاس و تشکر خود و جامعه فیزیو تراپی را از جنابعالی و همکاران خدوم و پرتلاش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که با همت وصف ناپذیر در جهت تدوین ،اجرا و بازنگری کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت سال 93 از هیچ کوششی دریغ نمی کنند اعلام نمایم . پیرو ابلاغ کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت ، انجمن فیزیو تراپی ایران ضمن حمایت از کتاب، تلاش نمود تا اجرای تعرفه دربخش فیزیو تراپی بدون مشکل انجام گیرد که این اقدام از یک سو با برگزاری جلسات متعدد با مسئولین شعب انجمن و از سوی دیگر با سازمانهای بیمه گر میسر گردید . در این مسیر گروهی متشکل از اعضای هیئت علمی و کارشناسان برجسته رشته فیزیو تراپی گرد هم آمدند تا در طول جلسات متمادی نقاط قوت و ضعف مرتبط با فیزیوتراپی را بررسی نمایند که ماحصل آن در جدول پیوست تقدیم می گردد . اما پیش از مطالعه این پیشنهادات ، توجه شما را به نکات ذیل جلب می نمایم :
1-انگیزه و هدف اصلی این پیشنهادات منطبق بر اهداف طرح تحول نظام سلامت و ارتقاء سطح ارائه خدمات فیزیو تراپی در کشور می باشد . نحوه نگارش کتاب حاضر در بخش فیزیو تراپی به گونه ای است که ارزش نسبی خدمات رابطه معنی داری با یکدیگر نداشته و با اجرای آن در آینده شاهد مواردی خواهیم بود که با سیاست های کلی سلامت که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده مغایرت اساسی خواهد داشت . لذا پیشنهادات انجمن فیزیو تراپی پس از بررسی های کارشناسی و در نظر گرفتن کلیه ابعاد و به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ناخواسته تدوین وارائه گردید.
2-در تقسیم بندی کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت عنوان طب فیزیکی و توانبخشی شامل مجموعه ای از خدمات می باشد که عمدتا توسط فیزیو تراپیست ارائه می شود. اما از آنجائیکه گروههای دیگر توانبخشی نیز از این عنوان استفاده می کنند این نوع تقسیم بندی موجب بروز پاره ای از مشکلات بین رشته ای خواهد گردید که البته هم اینک نیز از چالش های پیش روی انجمن فیزیو تراپی بوده و در این خصوص مکاتباتی با آن وزارت خانه انجام شده است . لذا پیشنهاد می گردد خدمات فیزیو تراپی در جدولی جداگانه و تحت همین عنوان درج گردد. در این راستا جدول مربوطه منطبق با کتاب جدید تهیه و در آن سعی شد کدها به27 عدد کاهش یابد. این در حالی است که در جلسات کارشناسی که از سوی وزارت بهداشت و با همکاری انجمن فیزیو تراپی ایران و با شرکت بالغ بر 30 نفر از اساتید و همکاران فیزیو تراپیست سراسر کشوردر اسفند 1390 برگزار گردید تعداد کد های مصوب بیش از 220 عدد تعیین شده بود .
3-انجمن فیزیو تراپی ایران از سالها پیش به نحوه محاسبه روشهای فیزیوتراپی که در آن انجام چند روش در یک جلسه فیزیوتراپی با هم تجمیع و 5 کا محاسبه می شد اعتراض جدی داشته و همواره این اعتراض را به مراجع تصمیم گیرنده از جمله وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منعکس نموده است که عدم توجه به آن منجر به حذف تعدادی از روشهای بسیار کارامد و سود مند فیزیوتراپی از چرخه درمان شد. این موضوع مکررا اعلام و قول مساعد داده شد که در اجرای کتاب ارزشهای نسبی لحاظ گردد اما در کتاب حاضر بار دیگر و بدون توجه به این مهم ، ارزشهای نسبی خدمات فیزیو تراپی مندرج در کتاب های سی پی تی 84 و 88 حذف و طرح گلوبال مطرح شد که به موجب آن به استثناء چند خدمت، اغلب خدمات فیزیو تراپی در قالب یک ارزش نسبی تجمیع گردیده است . یقینا اجرای طرح گلوبال در موسسات فیزیو تراپی موجب کاهش کیفیت خدمات به بیماران شده و بتدریج در چند سال آینده آسیب های جدی و جبران ناپذیر آن آشکار خواهد شد .
4- نقطه ضعف عمده کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت سال 93 در بخش فیزیوتراپی عدم توجه شایسته به جز پرافشنال می باشد . بر اساس استانداردهای جهانی رشته فیزیوتراپی ، هنر فیزیوتراپیست ها در دانش بالینی و دستان پرتوان آنها نهفته است .در سالهای اخیر توجه محافل علمی فیزیو تراپی به انجام تکنیک های دستی به عنوان یکی از خدمات ارزشمند فیزیوتراپی معطوف شده است به گونه ای که در تعرفه گذاری خدمات نیز مورد توجه جدی قرار گرفته و ارزش نسبی بالایی را در مقایسه با سایر مدالیتی ها به خود اختصاص داده است . یقینا هدف از این تعرفه گذاری جهت دادن درمان بسوی درمانهای دستی و کسب نتایج بهتر از درمان فیزیو تراپی می باشد ضمن آنکه بی توجهی به جزء پرافشنال و بویژه مهارتهای دستی و مانوال تراپی بر خلاف رویکرد علمی مبتنی بر شواهد می باشد.لازم به ذکر است در کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت سال 93 بر خلاف مندرجات کتاب های سی پی تی 84 و 88 کد های مربوطه به درمانهای دستی بطور کامل حذف شده است . بدون تردید این اقدام صدمه جدی به درمان فیزیو تراپی وارد خواهد کرد. لذا خواهشمند است در این خصوص اقدام عاجل فرمایید .
5- در کتاب ارزشهای نسبی سه خدمت لیزر پرتوان ، شا ک وی و مگنت تراپی به عنوان عمل مستقل تعریف شده اند در صورتیکه هر یک می تواند در جلسات درمانی و به همراه خدمات دیگر استفاده شود و از نظر علمی نیز منعی برای این خدمات به همراه سایر مدالیته ها وجود ندارد . از آنجایی که انجام هر یک از این خدمات نتایج درمانی مربوط به خود را داشته و نیاز مند صرف وقت و هزینه مجرا می باشد نمی توان آنها را در حیطه درمان مستقل تعریف نمود .
6-همانگونه که پیش از این نیز طی نامه ای اعلام شد ارزش ریالی در اجرای کتاب ارزشهای نسبی سلامت سال 93 مورد نظر انجمن فیزیو تراپی ایران نبوده والویت اول انجمن حفظ کیان رشته فیزیو تراپی ، دانشکده های توانبخشی کشور، بورد فیزیوتراپی وبویژه حقوق بیماران و در نهایت ارتقاء سطح خدمات فیزیو تراپی در کشور می باشد.
7-پر واضح است که هیچ انجمن ،گروه ،سازمان و نهادی جز انجمن فیزیو تراپی ایران که متولی اصلی ارائه خدمات فیزیو تراپی در کشور می باشد نمی تواند پیشنهاد کار آمد تری در خصوص تغییرات کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت مرتبط با فیزیو تراپی ارائه نماید . لذا خواهشمند است در مسیر اصلاح کتاب دستور فرمایند کارشناسان آن وزارت خانه ارتباط موثر و سازنده با انجمن فیزیو تراپی
ایران برقرار و نمایندگانی از انجمن جهت تشریح انتقادت و پیشنهادات در جلسات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی بیمه حضور یابند .
پیشاپیش از بذل عنایت جنابعالی نهایت تشکر را داشته و توفیقات روز افزون شما و همکاران محترم را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.


دکتر اسماعیل ابراهیمی
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران


تاریخ: ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
منبع :


راه های ارتباط با ما
آدرس: تهران، صادقیه، خیابان سازمان آب، بعد از گلناز دهم، ساختمان عرشیا، پلاک 312، طبقه 3 ، واحد 9
icon مکاتبات فقط با صندوق پستی 191-14515 icon
تلفن : 44297617- 44297609- 44297608 
فکس : 44297588 
شماره واتس آپ پشتیبانی وبینارها و سمینارها: 09391717445
شماره واتس آپ پشتیبانی انجمن: 09102274756
ایمیل : info@iran-pta.ir , members@iran-pta.ir
 تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به “انجمن فیزیوتراپی ایران” می باشد.